Hoe borg je begrijpelijke taal in je organisatie?
Bijgewerkt op 6 juni 2026
Je kent het vast wel: je hebt een geweldig idee. Misschien iets met begrijpelijke taal of toegankelijkheid – je voelt gewoon dat dit de organisatie beter maakt. Maar dan komt het: je plan verdwijnt in de ideeënbus, of wordt op de lange baan geschoven. Frustrerend, toch? Het is alsof je op een bus wacht die steeds voorbijrijdt, terwijl je al lang op je bestemming had kunnen zijn.
Maar waarom duurt het zo lang om begrijpelijke taal te borgen in een organisatie? Vaak heeft het te maken met draagvlak. Want ook al zie jij hoe belangrijk het is, echte verandering vraagt om samenwerking. Gelukkig zijn er manieren om begrijpelijke taal niet alleen bespreekbaar, maar ook onmisbaar te maken. Hoe? Lees verder.
1. Breng het probleem dichtbij: de cijfers
Wist je dat 3,3 miljoen Nederlanders laaggeletterd zijn? Dat is bijna een op de vijf mensen. En als je die cijfers specifieker maakt – bijvoorbeeld per regio of zelfs per wijk – wordt de impact nóg duidelijker. Hoeveel laaggeletterden wonen er in jouw werkgebied? Misschien wel 30% in bepaalde wijken. Dit soort gegevens raken mensen, omdat ze concreet maken waar het om gaat.
En als je de juiste tools gebruikt, zoals die van Tolkie, kun je zelfs laten zien hoe technologie hierbij kan helpen.
2. Maak het voelbaar: het theater of een mini-film
Cijfers zijn krachtig, maar gevoelens raken mensen in hun hart. Een theatervoorstelling over laaggeletterdheid, zoals ‘De Voorstelling Laaggeletterdheid’, laat precies zien waar mensen tegenaan lopen. Dit soort ervaringen blijven hangen, omdat ze echte mensen en echte verhalen laten zien.
Geen tijd voor een theateruitje? Geen probleem. Deel een mini-film zoals ‘De Ervaringsraad’ via het intranet of in een teamvergadering. Binnen 10 minuten weet iedereen waarom begrijpelijke taal zó belangrijk is.
3. Geef je collega’s de juiste tools
Oké, stel dat iedereen overtuigd is. Wat dan? Vaak horen we: “Ja, maar hoe gaan we dit doen?” De stap naar begrijpelijke taal lijkt vaak een berg die te hoog is om te beklimmen. Maar technologie kan het werk lichter maken.
Met een tool zoals Tolkie Leeshulp kun je ingewikkelde teksten eenvoudig aanpassen naar B1-niveau. Het is een klein hulpmiddel, maar met een grote impact: iedereen in de organisatie kan er meteen mee aan de slag, zonder dat het extra werkdruk oplevert.
4. Blijf motiveren en herhalen
Tot slot: verandering kost tijd. Het is geen sprint, maar een marathon. Blijf je collega’s eraan herinneren waarom begrijpelijke taal belangrijk is, bijvoorbeeld door positieve voorbeelden te delen. Laat zien wat het oplevert: minder vragen van inwoners, meer tevreden klanten en een organisatie die toegankelijk en inclusief overkomt.
Jij kunt het verschil maken
Dus, als het aan jou lag, had je dit gisteren al gedaan. Maar nu is het tijd om anderen mee te krijgen. Gebruik cijfers, gevoelens, verhalen en tools om het gesprek gaande te houden. Zo maak je van begrijpelijke taal niet alleen een idee, maar een vanzelfsprekendheid in jouw organisatie.
Wil je weten hoe Tolkie hierbij kan helpen? Neem contact op en ontdek hoe je vandaag al kunt beginnen.